چرایی تضاد رای نمایندگان با خواست مردم

محمدرضا تابش در روزنامه اعتماد نوشت: فراکسیون امید به محدودیت‌های رییس‌جمهوری، ساختار قدرت و سایر ملاحظاتی که حسن روحانی در چینش کابینه دوازدهم داشته، واقف است و در رای اعتماد به وزیران پیشنهادی به آن توجه دارد. هرچند ممکن است این برخلاف نظر مردمی باشد که در روزهای انتخابات، تحت فضای سیاسی آن روزها، خواسته‌های خود را مطرح می‌کردند اما، آنها بدانند که در آن زمان یکسری ملاحظات را مدنظر قرار نداده بودند.
 
البته همه تلاش ما هم این است که شعارهای رییس‌جمهوری در جهت خواسته‌های مردم محقق شود. منتها ما به ساختار قدرت هم نگاه می‌کنیم، به ملاحظاتی که جناح‌های سیاسی مختلف داشته‌اند توجه داریم، حتی بر حضور زنان، جوانان و قومیت‌ها نیز تاکید داریم، اما در عین اینکه نظر گروه‌های مرجع چیست، در چه مواردی موافقت حاصل شد و در کجا مخالفت صورت گرفت را هم در نظر داریم.
 
هرچند ما نماینده مردم و پیگیری‌کننده خواست‌های مردم هستیم. اما این پیگیری‌ها بدون در نظر گرفتن ملاحظات نمی‌تواند انجام شود. در واقع می‌خواهم به مردم بگویم که اگر انتظارات‌شان در چینش کابینه برآورده نشد یا اگر رای اعتماد نمایندگان‌شان به افرادی انجام گرفت که از نظر آنان، نمره پایینی داشته‌اند، اینچنین ملاحظاتی را داشته‌ایم. ما حامی آقای رییس‌جمهور هستیم و باید این حمایت را به‌طور تام و تمام انجام دهیم.
 
البته حمایت به این معنا نیست که باید به همه گزینه‌های پیشنهادی او رای اعتماد دهیم؛ همانطور که خود ایشان هم بر این امر تاکید کردند. هرچه باشد او چندین دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده و به کار نمایندگی آشناست. حتی گاهی حمایت ما در این است که به برخی گزینه‌ها رای ندهیم که در آنجا هم باز ملاحظاتی را در نظر داریم.
 
مردم از پشت پرده سیاست خبر ندارند، اگر به کسی رای ندهیم آیا می‌توانیم مطمئن باشیم که گزینه بعدی بهتر خواهد بود؟ قوی‌تر خواهد بود؟ این مسائل وجود دارد. من می‌خواهم از مردم عذرخواهی کنم. آنها فکر نکنند که نمایندگان‌شان در مجلس شعارهای‌ خود و مطالبات آنها را فراموش کرده‌اند. عذرخواهی من از این بابت است که ممکن است در فرآیند انتخاب وزرا از طرف رییس‌جمهور و مجلس ملاحظاتی مدنظر قرار بگیرد که مردم اعتباری برای آن قایل نیستند.

اما در این میان مسائل دیگری هم مطرح می‌شود. خیلی‌ها معتقدند حسن روحانی با وجود اینکه در دوره انتخابات مورد حمایت اصلاح‌طلبان بوده ولی در چینش کابینه تمایل به اصولگرایان معتدل پیدا کرده است. در پاسخ به آنان می‌خواهم بپرسم که شما، ترکیب ربیعی، شریعتمداری، جهانگیری، حجتی، کرباسیان را چه ترکیبی می‌دانید؟ آیا اینها اصولگرا هستند؟
 
اینها چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب هستند که در کابینه دوازدهم حسن روحانی حضور دارند. در واقع کابینه دوازدهم تفاوتی با دولت یازدهم نکرده است که اینگونه در مورد چینش کابینه قضاوت می‌کنیم. آقای رییس‌جمهور خود اصولگرای معتدل است و هیچ‌وقت هم نگفته که اصلاح‌طلب هستم. چینش کابینه‌اش هم با توجه به تفکر ایشان صورت گرفته اما به خوبی شعارهای مردم را متوجه شده است.
 
شعارهایی که بارها آن را تکرار و بر اجرای آن تاکید کرده است. این خواست ما اصلاح‌طلبان است. مطمئن باشید که با این ترکیب کابینه، شعارهای رییس‌جمهور منتخب مردم تحقق پیدا خواهد کرد در غیر این صورت، نظارت بر قوه مجریه جز وظایف نمایندگی ما است که از آن استفاده خواهیم کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.